web analytics
קטגוריות
קומיקס

צמד חמד חלק ב: מקס ומוריץ חיים וקיימים ומרגישים טוב בארה"ב

סקירה על סדרת הקומיקס המאריכת ימים מכל ,עלילותיהם של זוג ילדים ממוצא גרמני שנשארו ילדים במשך יותר ממאה שנה!

 

ילדי קזמאנייר על בול של שירות הבולים האמריקני  במסגרת סדרת בולים מיוחדת שהוקדשה לגיבורי הקומיקס הקלאסיים של ארה"ב.

 

 בימים אלו מלאו 107 שנים בדיוק לראשית פירסומה של סדרת הקומיקס מאריכת הימים ביותר בהיסטוריה
"ילדי קזמאנייר ", סדרה שהחלה את חייה כחיקוי מדוייק ( ברישיון  המחבר המקורי )  של "מקס ומוריץ" מאת וילהלם  בוש ,וממשיכה בכך ברציפות  מזה 107 שנים  בלי שום סימן שהסיום קרוב.

מקס ומוריץ מתו מוות אכזרי בסוף הסיפור של  וילהלם בוש אך צאצאיהם וממשיכיהם ממשיכים להתקיים עד עצם היום הזה בארה"ב בסדרת הקומיקס מאריכת הימים ביותר של כל הזמנים. זוהי סדרתTHE KATZENJAMMER KIDS סדרת רצועות הקומיקס האמיתית הראשונה שם שהחלה ב-12 בדצמבר 1897 ונמשכת עד עצם היום הזה 107 שנים מאוחר יותר כסדרת הקומיקס הוותיקה ביותר בכל הזמנים.

סדרה זו החלה את חייה כחיקוי מדויק  של "מקס ומוריץ " של בוש ( ולאמיתו של דבר תוך רכישה רשמית של זכויות ל"המשכים " מבוש ) בסיפור  על שני תאומים תעלולנים "הנס ופריץ " שרק שינו את מקומם אבל לא את מוצאם הגרמני לארה"ב ( אם כי בשלב מסוים הוסבר במיוחד שהם הולנדים ולא גרמנים שכן ארה"ב הייתה אז במלחמה עם גרמניה ).

הם רוככו במקצת ( אך רק במקצת ) מצמד פושעים צעירים לתעלולנים המנהלים מנהלים מלחמת גרילה אכזרית ( למרות המכות והחבטות שהם חוטפים לאחר כל תעלול ) של תעלולים בכלתי פוסקים נגד כלל עולם המבוגרים כנגד אימם האוהבת העיוורת לאופיים הניהיליסטי כנגד קפטין בעל רגל אחת פליט מספינה שנטרפה  ששוהה משום מה בביתם ( ככל הנראה כבן זוגה של האם ) וכנגד מנהל בית ספר מזוקן המייצג את עולם הסמכות של המבוגרים .

רודולף דירקס יוצר "ילדי הקאזיז".

סידרה זאת נוצרה בידי אמן צעיר ( ממוצא גרמני כמובן ) בשם רודולף דירקס שלמעשה יצר את רצועות הקומיקס כפי שאנו מכירים אותם כיום בעיתונות האמריקנית.בין השאר הוא היוצר  של  רעיון הדיאלוגים בבלונים בסיפורי הקומיקס  ואת רעיון הסיפורים המתמשכים מיום ליום כמו גם הרעיון של צוות שלם של דמויות קבועות בעלילה.
ההצלחה הייתה עצומה ונמשכת ודומה היה שהכל הולך על מי מנוחות. עד שדירקס החליט  בשיא ההצלחה ב-1912 להרשות לעצמו לעזוב לזמן מה את הסדרה ולצאת לחופשה במסע מסביב לעולם . אך המו"ל שזעם על "חוצפתו " של השכיר ועל  הפסקת הפרסום הסדיר של הסדרה המצליחה נתן אז את הסדרה לצייר אחר וסירב להחזירה לדירקס כשזה שחזר. דירקס למעשה פוטר מהסדרה שיצר ואת מקומו תפס אמן מוכשר לא פחות בשם הרולד קנר.

דירקס ניסה אז להחזיר את זכויות היוצרים על הסדרה לעצמו וניהל את משפט זכויות היוצרים הראשון בקומיקס האמריקני עם הבעלים של העיתון הרסט. בהחלטה תקדימית שכמוה כמשפט שלמה ( שקבע יש לחלק תינוק בין שתי אימהות שכל אחת טענה לאמהות על התינוק ) החליט השופט ששני הצדדים צודקים וזוכים בזכויות. המו"ל הרסט ישמור בידיו את הסדרה עם שמה המקורי אך דירק מצידו שומר את הזכויות על הדמויות שיצר ויכול לעשות עימם כרצונו כל זמן שלא ישתמש בשם המקורי של הסדרה .

דירקס יצר מחדש את הסדרה עם דמויות זהות עבור עיתון אחר ב-1914 רק השם היה שונה הוא קרא לה " הקפטין והילדים" אך פרט לכך הוא לא שינה בה דבר , והיא התחרתה בסדרה הזהה בעיתון של הרסט שאותה צייר הרולד קנאר , ההתחרות בין שתי הסדרות הזהות נמשכה במשך 65 השנים הבאות..

סדרת סרטים צויירים נוצרה על פי "הקפטיין והילדים" של דירקס 

וכך במשך עשרות רבות של שנים בשתי הסדרות שפורסמו בעיתונים שונים בידי אמנים שונים התאומים ממוצא גרמני הנס ופריץ מבצעים אינסוף תעלולים נגד אימם וכנגד קפטין בעל רגל אחת ומורה מזוקן . בשתי הסדרות התאומים ובני משפחתם נדדו מסביב לעולם למקומות כמו הקניון הגדול ואל הקוטב הצפוני דרך מדבר הסהרה ויערות הקונגו , פרו ( שם הקימו קירקס ) פנמה ובחיפושי זהב במקסיקו והיגיעו עד לג'ונגלים של אפריקה. ובכל מקום התאומים הישאירו שובל אדיר של הרס וחורבן כתוצאה מתעלוליהם.

בסדרה של קנאר התאומים גם נטלו חלק במאבק בין הקפטין והמנהל ב-1917 שהתנהל סביב התערבות מי יקיף הראשון את העולם והתאומים חיבלו במאמצים בכל דרך אפשרית .אך למרות זאת שני המתמודדים היגיעו למקום המפגש שנקבע בו זמנית באליגוריה לא מכוונת אולי למה שהתרחש עם שתי הסדרות הנאבקות בעולם האמיתי.
שני המתחרים דירקס וקנאר העתיקו זה מזה ללא הרף וללא כל נקיפות מצפון וכך בשתי הסדרות התאומים ושאר אנשי הצוות נחתו בו זמנית ב-1935 באי ליד אפריקה למשך שנים ובשתי הסדרות הם נפגשו שוב ושוב בפיראט בעל הרגל האחת ג'ון סילבר גיבור אי המטמון (שבאחת הסדרות חטף אותם ודרש עבורם עשרת אלפים דולר אם כי הקפטין העיר שגם שני סנט זה יותר מידי על מנת לשלם עבורם, אך לצערו הרב הקפטין שילם את הכופר וקיבל את הצמד בחזרה)

דירקס המשיך לעבוד על הסדרה שלו עד לפרישתו לפנסיה ב- 1958 לאחר כמעט 60 שנה של עבודה על עלילות שני התאומים הנוראיים . בנו ג'ון המשיך לצייר את סיפורי הסדרה אחריו והיכניס בהם אלמנטים רבים של מד"ב ופנטסיה כמו מבקרים מהחלל החיצון אי עם עולם אבוד של חיות פריהיסטוריות, ופגשו את איש השלג. ברוח עידן חקר החלל התאומים נלחמו ברובוטים פולשים, ואף יצאו לחלל ונתקלו בספינת רקטה מכוכב ונוס. בשלב מאוחר יותר בשנות השישים והשבעים דירקס הבן יצר מחדש רבים מהסיפורים המוקדמים של אביו כמחווה נוסטלגית. סדרת "הקפטין והילדים" בכל אופן בוטלה לבסוף בשנת 1979 אחרי 65 שנה "בלבד".
הרולד קנאר שצייר את הסדרה "המקורית " נפטר עוד ב-1949 ( אחרי 35 שנות עבודה על הסדרה שלו "בלבד" ) אך הסדרה נמשכה אחריו בידי ממשיכים שונים מ-1997 ועד כתיבת שורות אלה מצייר את תעלולי התאומים הי הייסמן שמצייר בו זמנית גם את עלילות המלח סתום העין פופאי .
בעברית הצמד מאריך הימים  הופיע רק פעם אחת תחת השם "השובבים העליזים" במגזין בשם "עולם הפלא" ב-1956.

אמנם אחרי 107 שנים של פעילות רצופה ותעלולים בלתי פוסקים התאומים שוב אינם פופולאריים ושם דבר כפי שהיו בעבר ויש מקום לחשוש שסוף תעלוליהם אינו רחוק עוד אך הם עדיין ידועים מספיק על מנת שב-1995 נוצר עליהם בול בידי משרד הדואר האמריקני
וכך דמויות הקומיקס הראשונות שמתו בצורה איומה בסוף הסיפור המקורי עליהן באמצע המאה ה-19 ממשיכות לחיות עד עצם היום הזה בגלגול אחר מוכיחות שוב שדמויות ק ומיקס טובות אינן מתות לעולם.

קישורים רלבנטיים:

ילדי "קזמאנייר:רצועת הקומיקס 

עוד סקירה עליהם 

סדרת "הקפטין והילדים"

 

ילדי הקאזיס באנציקלופדיה 

צמד חמד חלק א' : 140 שנה  למקס ומוריץ מאת וילהלם בוש

מאת אלי אשד

בלש תרבות וחוקר של תנ"ך, תרבות וספרות פופולארית

7 תגובות על “צמד חמד חלק ב: מקס ומוריץ חיים וקיימים ומרגישים טוב בארה"ב”

שלום לך !
רציתי לשאול היכן ניתן לרכוש את הסידרה ("ילדי קזמאנייר ")
בעברית (אם היא תורגמה)

תודה מראש !
יסמין !

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

fifteen + sixteen =