web analytics
קטגוריות
תרבות

נופלים אל הרשת :מותה ותחייתה של העין השביעית

עטיפת הגליון האחרון של "העין השביעית " איירה רות גווילי.

העין השביעית " כתב העת שמזה יותר מעשר שנים סקר את תחום התקשורת בישראל ,הרים ידיים והחליט לנטוש את הפורמט המודפס ולהיהפך לאתר אינטרנט בלבד.
ונשאלת השאלה :האם הוא העכבר הראשון שבורח מהספינה הטובעת של כתבי העת המודפסים ?
האם אנחנו קרובים לראות את קיצם של כתבי העת והעיתונים מנייר?

בינואר 2008 יצא לאור הגיליון המודפס האחרון ,מספר 70 של כתב העת לענייני תקשורת "העין השביעית " .עם גיליון זה מפסיק כתב העת לצאת בגירסה מודפסת אבל הוא ממשיך להופיע .בגירסה מקוונת בלבד כאתר אינטרנט ..
לאורך 70 גליונות ה"עין השביעית "בעריכתו של עוזי בנזימן סקר וניתח תופעות ואירועים שונים בתקשורת הישראלית תמיד בליווי קריקטורות נשכניות שונות שהיו חלק בלתי נפרד מהאפיל של כתב העת .
עבורי "העין השביעית " היה מאז ומתמיד אחד מכתבי העת האהובים והנקראים ביותר . .
כל חוברת של המגזין הייתה נחטפת מיד מהמדף או מהדוכן ונקראה אצלי בשקיקה,
כמדומני שהיה זה שם במגזין שלמדתי לראשונה לפני כמה שנים טובות על העתיד הטמון בקישורים בעולם האינטרנט במאמר של דרור פויר על האפשרויות הטמונות באינטרנט ,
ואני שמח לציין שהרבה ממה שתיאר שם וניראה לי כאשר קראתי כמוזר וכמעט הזוי התגשם מאז באתר שלי.

 

תמיד קראתי כל גיליון חדש עם התקווה הסמויה שאולי יום יבוא אזכה שם לכבוד הגדול של איזכור .איפה שהוא לצידם של גיבורי וכוכבי תקשורת אולטימטיביים כמו נחום ברנע והרכילאית דנה ספקטור . התקווה לא זכתה מעולם להגשמה . ולאחרונה היא ניכזבה לחלוטין לפחות בגליונות המודפסים .

 לאורך השנים "העיין השביעית " פירסם מאמרים שונים שבהם תהה על התופעה ההזויה בעיניו  של האתרים . באינטרנט. ולרוב אלו ספגו ממנו ביקורת קשה. כעת האפשרות הזאת זכתה למיצויה האולטימטיבי,כתב העת שסקר את התופעה של אתרי חדשות באינטרנט לרוב בעיניים ביקורתיות ביותר הפך לאתר אינטרנט בעצמו ונוטש לחלוטין את עולם הדפוס .

 

העין השביעית עובר להיות אתר אינטרנט , יש כאן "הרמת ידיים"  שיש לה השלכות שלא יתוארו על עתידו של עולם התקשורת בכלל .
הגיליון האחרון שזכה לכותר "התקשורת הישראלית 1996-2007 –קלקלת שוק " משאיר בקוראים רושם קודר ביותר .
דומה שכל הכותבים מסכימים שכל ההתפתחויות בתקשורת עד 2007 היו בעיקר לרעה להפרטת התקשורת להיעלמותם של העיתונים המודפסים .

קריקטורה של אריה נבון משנות החמישים.

את אותה התחושה אפשר לקבל גם מספר "מבחר המאמרים שהופיעו ב"העין השביעית " לאורך שנות קיומו   ששמו המדבר בעד עצמו הוא "איפה טעינו :עתונאים מתבוננים על עצמם "

הן בכרך והן בגיליון ניתן למצוא תחושה כללית  של פסימיזם עמוק לגבי עתיד התקשורת . אמנון אברמוביץ מסבי מדוע לא יכולים להיות יותר סקופים בגלל האינטרנט מאמר של רן בינימיני ה"הם מנווטים " מדבר על ההשתלטות הגוברת ווהולכת של יועצי תקשורת ויחצנים על תכני העיתונים השונים אפילו בעמודים ראשיים. ורוני שני כותבת ממשיכה את הקו הפסימי הזה ב"סיפוח דוהר"על השתלטות שלדעתה היא בלתי נמנעת של עולם הפירסומת על עולם התוכן העיתונאי.
יש מאמר של כרמית ספיר-ויץ על התדרדרות המקומונים משיאם בשנות השמונים .

 אבל כמדומני שאת התיאור הקודר ביותר של עולם התקשורת נותן האיש הוא עכשיו עורך האתר שוקי טאוסיג שקובע שמהפכת כלי התקשורת ר הביאה לכך שיש לנו הרבה יותר מאותו הדבר. מה שהיה הוא שהווה קובע טאוסיג אנחנו רק מקבלים אותו באריזה שונה . אין שום שיפור תוכני . 
אמנם  דעה זאת סותרת את דעתם של שאר הכותבים שחושבים שפעם בבר הרחוק היה יותר טוב ובהרבה.

  
להלן ראיון קצר עם שוקי טאוסיג עורך אתר "העין השביעית ".
א.א. למה הפסקתם את המהדורה המודפסת של העין השביעית ?
שוקי טאוסיג: כבר לפני שנתיים התחלנו במהלך של בניית אתר למגזין ותוך כדי ראינו שלא נוכל כלכלית להחזיק גם מגזין מודפס וגם אתר/

  והחלטנו לוותר על המגזין המודפס ולא על האתר .
ולמה בעצם העדפתם אתר על פני מגזין מודפס ? .
טאוביג : היגענו למסקנה שרוח הזמן כיום נוטה אל אתרים באינטרנט ושבאתר אפשר להגיב ביתר מהירות על מה שקורה .
כמו כן רצינו להרחיב את קהל הקוראים שלנו ואנו מאמינים שאתר מגיע ליותר קוראים פוטנציאליים מאשר מגזין מודפס . 
במה יהיה האתר שונה מהמגזין המודפס ?
טאוסיג : באתר יהיה טור דיעה יומי של מיטב הכותבים. יהיה חלק אינפורמטיבי וחלק עיתונאי שיכלול סקירת עיתונאות יומית וסקירת ספרות וכל מה שקשור לספרות לצד החלק האינפורמטיבי שיכלול לקסיקון אנציקלופדי  לתקשורת עם מגוון מתעדכן כל הזמן של ערכים על אישים ותופעות ונושאים בתחומי התקשורת . . למשל יש ערך למילה "פנזין".
כנה ערכים יש לכם כרגע ?
 טאוסיג : כרגע יש לנו כ300 ערכים למשל יש ערך על אמנון אברמוביץ ועדיין לא על נחום ברנע אבל יהיה בעתיד וכך גם על אנשי תקשורת חשובים אחרים שמן הראי לדעתנו שיופיעו בלקסיקון .
יש טוקבקים ?
טאוסיג :  אין טוקבקים הקוראים יכולים ל התדיין רק בפורומים מיוחדים ולא בתגובה לכתבות.
זה נראה קצת מיושן
 טאוסיג : אנחנו לא מפוחדים מזה.
ימשיכו להיות איורים וקריקטורות ?
טאוסיג : לצערנו לא . לדעתנו איורים וקריקטורות נראים פחות טוב על המסך. .יהיו בעיקר צילומים .

ועל כך כל מה שאני יכול להגיד זה חבל ,לדעתי איורים וקריקטורות עוברים היטב באינטרנט בדיוק כפי שהם עוברים בכתבי עת ,והמגזין מפסיד הרבה בכך שהוא מבטל אותם . וכמדומה שזה עוד שלב במגמה כללית של העלמות הקריקטורות הנשכניות בעיתונים ובכתבי העת .

ההשלכות של המעבר של העין השביעית לפורמט אינטרנטי בלבד הן עצומות .
אם נרצה אפשר לראות בו את העכבר הראשון שבורח מהספינה השוקעת של העיתונים וכתבי העת המודפסים . האם עיתונים וכתבי עת נוספים יעברו גם הם למתכונת אינטרנטית בלבד? ואם כן מה ישאר לאותו ציבור גדול של אנשים שמעדיפים לקרוא בניר ולא באינטאמו?

ואולי כתב העת המודפס ימשיל לשרוד גם בעתיד ? צפו האתר של העין השביעית כדי לראות את הדיונים והחדשות בנושא זה של ההתפתחות של התקשורת . .
לי בכל אופן האתר "העין השביעית " יהיה תמיד חסר משהו

.יש משהו בדפדוף בחוברת ניר שדפדוף מקביל באתר לעולם אינו יכול לספק .

 

אתר העין השביעית
העין שביעית בויקיפדיה

העין השביעית חוקר את תופעת האתרים באינטרנט בעבר הרחוק של שנת 2000 ותוהה על עתידם
עולם חדש מופלא :העין השביעית ממשיך לחקור את תופעת האתרים באינטרנט
איפה טעינו :מבחר מאמרי העין השביעית

 
 

קריקטורה של זאב פרקש משנות התשעים.על העיתונות כזן בסכנת הכחדה.

מאת אלי אשד

בלש תרבות וחוקר של תנ"ך, תרבות וספרות פופולארית

13 תגובות על “נופלים אל הרשת :מותה ותחייתה של העין השביעית”

למרות שמבחינתם זו אולי "הרמת ידיים" לעבור לעיתון מקוון, דווקא לי זה נראה מהלך מבורך.
גם קהל הקוראים יותר נגיש, גם יש אפשרויות לעדכונים ולשיח דרך הפורום, מה שעושה את המערכת ליותר נגישה, וגם, תסלחו ליפת נפש כמוני, פחות עצים מבוזבזים…. אישית הייתי מעדיפה לראות את כל העיתלונים הגדולים והקטנים מסתפקים באתר מקוון מאשר להדפיס עיתונים.
אבל – באמת חבל שהם מוותרים על האיורים, זה דווקא יכול לייחד אותם משאר האופציות האחרות שיש עכשיו ברשת, וזה הרבה יותר מגניב מסתם תמונת אילוסטרציה מעצבנת כמו שעושים עכשיו בעיתונים הגדולים.

במוסף סו"ש של עיתון יומי התחיל התוכן בעמ' 33. כשרכשנו את העיתון קנינו לעצמנו את החובה המייגעת לדפדף עד זרא ולשזוף תלי מודעות. לא עוד.
צריך לאפשר לבחור באיזה מדיום לעטוף את הטקסט.

שלום אלי, תודה על המחמאות למגזין שלנו.

רציתי לציין שהשיחה בינינו נערכה לפני מספר חודשים, עת האתר טרם היה "באוויר"; ולתקן מספר שיבושים שנפלו בציטוטים מדבריי, ציטוטים שכנראה לא הקלטת או רשמת ושכתבת מהזכרון.

ראשית, לא אמרתי שום דבר על "רוח הזמן". אין ל"העין השביעית" מטרה מיוחדת לצעוד עם, או נגד, רוח הזמן, שממילא לא ברור אף פעם לאיפה היא נושבת.

והערה נוספת: מעולם לא אמרתי שהמגזין המודפס נמכר בקיוסקים. הוא לא.

גם לא הזכרתי מעולם את המילים "ענק" או "עצום" כתיאור ללקסיקון שלנו (והאמת, שאני לא נוטה להשתמש בהם גם לתיאור עצמים אחרים, ומעדיף שמות תואר מינוריים יותר ועוצמתיים פחות). הלקסיקון הוא פרוייקט שאני מאמין בו מאוד, אבל כרגע אנחנו חסרים את המשאבים להופכו ל"גדול", שלא לדבר על "ענק".

גם לא אמרתי שהסיבה לכך שלא יהיו איורים היא שהם לא מתאימים למדיום האינטרנטי. איורים אכן נראים פחות טוב על מסך, מסיבות שונות, אבל הסיבה העיקרית להיעדרם היחסי מהאתר שלנו היא כלכלית: איורים עולים, יחסית, הרבה כסף, ואנחנו צריכים כעת להשתמש בתקציב של דו-ירחון כדי להחזיק אתר שמתעדכן לפחות פעמיים-שלוש ביום.

ולגבי עצם המעבר: אחרי הכל, ולמרות שהיינו שמחים אם היתה לנו נוכחות גם כמגזין מודפס, הרי שהניסיון הקצר שנצבר בחודש וחצי שהאתר פועל, משמח מאוד, ומראה שאנחנו אכן מגיעים לקהל גדול הרבה יותר (יש כבר קרוב ל-100,000 דפים נצפים באתר).

לסיום, הרשה לי, אלי, להעיר את תשומת ליבך לבעיה שמטרידה אותי באתר שלך באופן כללי, וכעת גם באופן פרטי. החומרים באתר שלך זקוקים באופן דחוף ליד עורך. הטקסט הספציפי שתגובה זו מתייחסת אליו, ושמכיל את השיחה הקצרה בינינו, לוקה בהמוני שגיאות דפוס וכתיב, הדברים שאמרתי לך מובאים בצורה משובשת ועילגת, ומכילים דברים שלא נאמרו. אני סמוך ובטוח שמדובר בשגגות, ושכוונותיך טובות. אין בדברים גם כדי לגרוע מההערכה למידע המגוון והנדיר שניתן למצוא באתרך, אבל דע לך שהדבר פוגע מאוד באנשים שאתה מצטט, המוצגים כעילגים מגומגמים.

חג שמח

שוקי

היא עוד מסמר בארון הקבורה שלה.
אם פעם קראתי את מרבית העיתונים על מנת להיות מעודכן, להיות בעניינים היום אני בקושי מציץ בכותרות של עתון אחד, וגם זה לא יותר מרבע שעה ביום.
אני מתעדכן ברדיו בטלביזיה ובכותרות באינטרנט. גם כך שפע המידע מיותר לי. ואני מפחית.אפילו את הדקות שאני מקדיש להם.
אולי יש עתיד לפרסומי נישה. בתפוצה מצומצמת למעוניינים הנוגעים בעניין.

אני אוהבת נייר ומעדיפה לדפדף, לכן תמיד אקרא את דקה [שאותם גילית בזכותך] למשל.
אבל כתב-עת אלקטרוני מעולה וחדשני הוא שחרזדה!
זה הכל,

גם אני הייתי שמח אם היה לי עורך למרבית הצער עורכים דורשים תשלום וכרגע אני לא יכול לתת כזה.
ולעצם העניין העובדה שאתה מאשר שהמגזיםן שלכם זוכה להצלחה גדולה יותר ברשת מאשר בדפוס כמדומה שרק מחזקת את הטענה שהמגמה לעתיד תהיה של כתבי ע מודפסים לפחות אלו שקיימים שלא למטרות רווח ,) יעברו כולם לרשת .

אחד הדברים המעניינים במעבר של העין השביעית אל הרשת הוא שאיש לא היה מעלה דבר כזה על דעתו לפני שבע שנים חמש שנים ,שלוש שנים.
הקוראים מוזמנים לקרוא את הקישורים הכתבות על אתרי האינטרנט שלהם משנת 2000 ו-2001 ששם האתרים האלו מוצגים כתופעות איזוטריות ונרמז שאינם ראויים באמת לתשומת ליבו של איש התקשורת הרציני ( רכמו אנשי "העין השביעית)"
והינה אחרי כמה שנים בלבד "העין השביעית " עצמה הפכה לאתר מאין זה.
אז מי הבא בתור ?
מעריב ?
הארץ?

מגזינים רבים הייתי רוצה לקבל דרך אתר באינטרנט ולא מודפסים על נייר. ראשית משום החיסכון בניירת שהשלכותיה, תרתי משמע, רבות ומגוונות.
שנית: משום שניתן לשמר (דברים ראויים) בקלות ונוחות רבה יותר

אני שמח לבשר שכתבה קטנה זאת עוררה תשומת לב תקשורתית .
היום 21.4.2008
ישודר בערוץ 23 ערוץ הטלוויזיה הלימודית ראיון איתי על כתבה זאת שיכלול דיון על המגזין "העין השביעית " מעמדו ותפקידו התקשורתי וכיצד הוא ישאר עם בכלל לאחר שעבר מדיום .
הראיון יתנהל עם המנחה מוכשרת גל גבאי
http://www.nfc.co.il/Archive/001-D-151473-00.html?tag=14-11-05
במסגרת התוכנית "עושים סדר חדש " בשעה 20.30 בערב .
הקהל מוזמן לצפות .

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

17 − fourteen =